גזעים ומקצועות
על הדמויות
הבסיס למשחק מבוכים ודרקונים הוא סביב כניסת השחקן לנעלי הדמות אותה הוא בוחר. כל דמות מורכבת משניים – גזע ומקצוע. בפועל כל גזע יכול להיות כל מקצוע, אבל ישנם גזעים שיתאימו למקצוע אחד יותר מאשר לאחר ולכן צמצמנו את אפשרויות הבחירה.
גזעים: 1. בני אדם – כמוני כמוך. בני האדם הם הגזע הנפוץ ולפיכך אין להם מאפיינים מיוחדים. לכן הם למעשה יכולים לאמץ לעצמם כל תכונת אופי שירצו ולבחור כל מקצוע שיחפצו בו.
2. אלפים – גזע עתיק של "בני לילית", תמירים, רזים, זריזים ומחודדי אוזניים. האלפים חיים ביערות, הם יצורים מסתוריים קסומים ולא ידידותיים במיוחד ולרוב יעדיפו להתרחק מחברתם של אחרים. הם חובבי טבע ידועים ולפיכך יבחרו לעסוק במקצועות – סייר, אשף ומכשף.
3. גמדים – גזע עתיק לא פחות מהאלפים. הגמדים חיים בערים תת קרקעיות, הם שמנמנים,נמוכים (עד 1.2 מ') עקשנים וחזקים כשור ולעולם יתפקאו בזקנם הארוך. הם זעפנים אבל בעלי לב זהב, חובבי כלי נשק ובדרך כלל נאמנים ובעלי אמונה חזקה מאד.  לפיכך, יעדיפו להיות לוחמים או כהנים.
4. בני מחצית – גזע עתיק אף הוא, אם כי קצת פחות מהקודמים. בני המחצית נראים כבני אדם, רק שהם כמחצית מגובהם. בני המחצית חיים במישורים רחבי ידים, הם זריזים מאד, סקרנים בלתי נלאים ושובבים מטבעם. הם נחמדים, לעיתים יותר מדי, אבל גם יכולים להיות תחמנים לא קטנים. הם מעריצים כל דבר נוצץ ולפיכך יעדיפו להיות נוכלים (זהב) או מכשפים (נצנוץ הקסם).
5. דם דרקון – גזע שהינו חדש יחסית. דמי הדרקון הם גבוהים וחסונים (מעל 2 מטרים) , הם מכוסים קשקשי דרקון ונראים כשילוב של בני אדם עם דרקונים. הם שתקנים ומתבודדים בעלי גאווה רגישה מאד. בשל גאוותם והיותם אנשי אמונה הדוקים הם ינצלו את כוחם בלחימה לצד הטוב כלוחמים או כאבירי קודש.
6. זד – גזע חדש אף הוא. הזד הינו מסתורי ומקורותיו לא ברורים. צבע עורו אדום, יש לו זוג קרניים מטופחות וזנב מתפתל. הזדים הם אנשי סוד מעולים, הם שקטים ומופנמים, אם כי הם יכולים גם להיות חסרי מעצורים. הם לרוב גם תככנים ולא נחמדים. זד יעדיף להיות מכשף מסתורי או נוכל שינצל את מראהו להטיל מורא בכל.
מקצועות – בגדול ניתן לחלק את המקצועות ל-4 סוגים – הלוחמים שהינם בעלי כוח הזרוע, הקוסמים – בעלי התבונה הרבה וחוכמת החיים, הכוהנים – המשכילים ובעלי יכולות הריפוי, והנוכלים – הזרזים והמסתוריים. אנו משחקים עם 3 סוגי לוחמים, 2 סוגי קוסמים וסוג אחד של נוכל וכהן. בפועל ישנם עוד תתי סוגים נוספים בהם אנו לא עוסקים כרגע במסגרת החוג, אלא באירועים מיוחדים.
1.לוחם – הלוחם הפשוט הוא הדמות הקלה מכולם למשחק. הוא חזק מאד ובדרך כלל גם עמיד בפני פגיעות בשל חוסנו הרב. מי שישחק לוחם לעולם יחיה על חרבו, עדיף לו לתת לאחרים לעשות את הדיבורים וברגע שצריך לפצח גולגולת או שניים – לקפוץ למטרה.
2. אביר קודש – סוג של לוחם שאותו ניתן להגדיר כצליין. בניגוד ללוחם הרגיל הוא מעט פחות חזק וחסון, אך הוא מפצה זאת בעזרת כריזמה ויכולת מנהיגות יוצאת דופן. הוא לעולם בעד הטוב והצדק וכוחותיו, מלבד היותם חזקים, לעולם גם ירפאו או יגנו על האחרים. מי שישחק אביר קודש יצטרך להוביל צבאות בקרב, אבל לעיתים תפקידו היה דווקא חלוקת פקודות ועזרה לאחרים יותר מאשר התקפה עצמה.
3.סייר – לוחם שמתמחה בלוחמה בטבע. הסייר הינו חובב טבע מושבע ולפיכך ברוב המקרים חץ וקשת של צייד יהיו כלי הנשק האהובים עליו8. הסייר לרוב יהיה הגשש של החבורה ויצטרך לנתב את דרכה. בקרבות הוא בדרך כלל ישחק ראשון וימטיר חיצים על ראשי האויבים כדי לרככם. מי שישחק סייר חייב לאהוב טבע ואת כל השוכנים בו ולדעת שפגיעותיו מדויקות ויעילות יותר ממרחק, מאשר בקרב פנים אל מול פנים.
4. מכשף – קוסם שמתמחה בעיקר בקסמי אש ואדמה. המכשף מקבל כוחותיו מהטבע עצמו ולכן מנצל את משאביו לטובתו. המכשף מקדיש את עיקר חייו ללימוד קסם ולכן לרוב הוא איננו חברותי או חסר כישוריים חברתיים. מצד שני הוא כלי נשק אדיר ויעיל, בעיקר ממרחקים, ויכול, בניגוד לכל דמות אחרת, לעצור צבאות שלמים לבדו. הבעיה היא שחולשת גופו הופכת אותו לפגיע ביותר. מי שישחק מכשף יצטרך מצד אחד להביא את יכולותיו לידי ביטוי בשדה הקרב ומצד שני להיזהר שלא להיקלע לעין הסערה.
5. אשף – זהו קוסם שמקבל את כוחותיו ממישור מקביל ולכן מתרכז בעיקר בקסמי אוויר ומים. כשפיו מעט חלשים משל המכשף , אבל השפעותיהם לעולם יגרמו לעיקוב ועצירת צבאות האוייב. אם המכשף משמיד, אזי האשף מעט את האחרים ולפיכך הופך פחות פגיע מהמכשף עצמו. יעילותו היא כאמור, ממרחקים ובניגוד למכשף, הוא דמות הרבה פחות מסתורית וקנאית לפרטיותה ויותר חברותית. מי שישחק אשף יצטרך לעיתים לדבר בשם החבורה ולהוות המוח השקט והחושב. בעיתות קרב עליו להטילך לחשיו לעזרת חבריו יותר מאשר להשמדת אויביו.
6. כוהן – הכוהן הוא שליחם של האלים על פני האדמות ולפיכך הוא שואב כוחותיו מאמונה בהם. הכהן איננו צריך ללמוד לחשים, אלו באים לו בטבעיות ולכן הוא גם לוחם לא רע בכלל. הכהן הוא יועץ לאחרים, רופא ונחשב לחכם מבין הדמויות, לכן לרוב יוביל את הקבוצה. כוחותיו נחלקים להתקפים – בהם הוא מכפה בכופרים ולמרפאים – בהם הוא מועיל לבני חבורתו. מי שישחק כהן אחריות רבה על כתפיו – עליו לייעץ לבני החבורה מה לעשות ולרוב – להיות הדובר שלהם. מצד שני עליו להכיר במגבלותיו בקרביו ולבחור בחוכמה האם לעזור במתקפה או שמא בהגנה.
7. נוכל – הנוכל הוא ערמומי, חמקמק וזריז. הוא איננו חזק כלוחם או בעל לחשים עוצמתיים ולכן עליו לתקוף בחוכמה ולהיעזר בחוכמת הרחוב שלו. הגנב הוא למעשה "המהנדס" של החבורה ומפרק המכשולים הרשמי שלה – כל דלת נעולה וכל מלכודת שמונחת, הוא אחראי לפירוקה. הוא לעיתים גם "הפועל השחור" של הקבוצה ונשלח לרגל אחרי אחרים (מאחר והוא יכול להלך בצללים באין מפריע), להפיל אותם בפח ואפילו להתנקש בהם. כאשר הוא תוקף הוא מעדיף דיוק על פני כוח ולכן לרוב יקשה עליו לפגוע, אבל כאשר הוא פוגע – אז הוא קטלני מאין כמותו. מי שישחק את דמותו של הנוכל יצטרך לעבוד קשה מאד – מצד אחד לקחת סיכונים בשם הקבוצה כולה, ומצד שני לדעת מתי עליו להיזהר ולא לתת לחוש הסקרנות וההרפתקנות שבו להפיל אותו בפח.

אתר החוגים והפנאי המוביל בישראל נבנה על ידי "חוג" אתר החוגים