המדריך לבניית דמות
לפני שאנחנו ניגשים למלאכה הרי לנו כמה עצות שימושיות:

 1. בניית דמות מצריכה ידע מינימאלי בחוקי המשחק מבוכים ודרקונים. אם ברצונכם לשחק והידע שלכם איננו מושלם, "השתפשפו" בעזרת דפי הדמות המוכנים באתר שלנו ורק לאחר שתצברו מספיק ניסיון – חיזרו ועצבו דף משלכם.

2. לפני שאתם ניגשים לבניית הדמות רצוי שיהיה לכם את העזרים הבאים: דף דמות ריק שאותו ניתן להוריד מהאתר, דפי דמות מלאים לדוגמא – שגם אותם ניתן להוריד מהאתר ואת ספר החוקים לשחקן.

3. הכתוב למטה מתייחס אך ורק לדמויות מתוך ספר השחקן הראשון. ניתן תמיד להמציא גזעים, מקצועות וכוחות כיד הדמיון הטובה. רק חובה לזכור את הגבלות המשחק. למשל – כוח לפי רצון הינו פשוט ולפיכך מסב נזק מועט, דמויות בסיסיות הינן חלשות יחסית ולכן הכוחות שלהן צריכים להיות מוגבלים בעוצמתם. שוב, אם אינכם מנוסים בבניית דמויות "קלאסיות" אנו ממליצים בחום לבנות תחילה דמויות מוכרות ובסיסיות ורק בשלב מאוחר יותר – להתפנות לפיתוח דמויות מקוריות.

אז נתחיל...

גזע ומקצוע
בשלב הראשון עלינו לבחור את הגזע והמקצוע שלנו. ניתן לעיין בנספח "גזעים ומקצועות" באתר על מנת לבחור בתבונה. ברמת העיקרון – כל גזע יכול לבחור בכל מקצוע, אבל... גזעים מסוימים "יתאימו" יותר למקצועות מסוימים. לדוגמא: דם דרקון הינו גזע עתיק, מגושם ורב עוצמה. מקצועות "לוחמה" יתאימו לו הרבה יותר מאשר מקצועות "קסומים" שבהם לא יוכל לנצל את כוחו הפיזי או מקצוע כגון "נוכל" שבו יאלץ להשתמש בזריזות שאיננה מעלתו העיקרית.

תכונות אופי
לאחר שבחרנו את המקצוע עלינו לחלק נקודות לששת התכונות הבסיסיות שלנו: כוח, חוסן, זריזות, תבונה, חוכמה וכריזמה. תכונות אלו מתארות את בסיס היכולות של הדמות שלנו וככל שערכם יהיה גבוה יותר, כך השפעתם עלינו תהייה חיובית יותר. אבל, כמו בחיים – לא הכל מושלם. אתה מתחיל כאשר אתה יכול לחלק בין תכונותייך, באיזה אופן שתרצה את הערכים הבאים: 8,10,10,12,15,18. לפני שתתפנה לחלוקה מצא בספר השחקן את מקצוע הדמות שלך וראה בעמוד עם ציור הדמות את תכונות המפתח שלה. מומלץ מאוד להעניק את הערכים הגבוהים לאותן תכונות מפתח, שכן לתכונות אלו יש השפעה ישירה על עוצמת הכוחות שלך וסיכויי הפגיעה שלך באויב.

שים לב שאת הערכים הללו יש לשבץ תחת הסעיף "ניקוד" בטבלת ה"תכונות" בדף הדמות. מתוך הניקוד אנו מוציאים את ערך ה-"מתאם" לטבלה. המתאם הינו מספר שמתאר עד כמה הדמות שלך "מוכשרת" יותר בתכונה זו מהממוצע ולפיכך היא זו המעניינת אותנו יותר מכל. בעמ' 16 של ספר השחקן ישנה את "טבלת מתאמי התכונות" וניתן להיעזר בה. למי שאין ספר צריך לדעת זאת: אדם ממוצע הוא בעל תכונה שערכה 9-11 ולפיכך המתאם על ערך כזה הינו 0. בכל מספר זוגי שבו עולה ניקוד התכונה, כך גם עולה המתאם באחד ולהיפך – גם בירידת ניקוד התכונה. לדוגמא: בתכונות שהערך שלהם הוא 10, המתאם יהיה 0. לתכונה שבה הניקוד הוא 12 יש להוסיף 1+ למתאם פשוט משום שהגענו למספר הזוגי 12, שהוא הראשון מעל הממוצע. לתכונה שערכה הוא 8 אנו ניתן מתאם של 1-, משום שזה המספר הזוגי הראשון מתחת לממוצע. לתכונה בעלת הערך 15 – ניתן ערך של 2+ למתאם, המספר אומנם איננו זוגי, אבל הוא מקבל את הערך של המספר הזוגי הנמוך ממנו – 14. הערך 18 אם כך מקבל מתאם של 4+.


הגנות
לאחר שסימנו, אנו עוברים לטבלת ה"הגנות". ישנן 4 סוגי הגנות: הגנת "קשיחות" הנה הגנה שמבוססת על הסיבולת והכוח שלנו ובודקת את עמידות גופנו בפני השפעות סביבתיות שונות כגון: אקלים קיצוני, רעלים ומחלות. הגנת ה"התגובה" מצביעה על הזריזות והאינסטינקטים שלנו להתחמק מפני מתקפות מפתיעות או מרוחקות. הגנת ה"רצון" שלנו היא ההגנה המנטאלית שלנו ומשמשת אותנו בעיקר כנגד מתקפות שמנסות להשפיע לנו על השכל, כגון השתלטות מוחית ואשליות למיניהן. הגנה רביעית היא הגנת ה"דרג"ש" שלנו (דירוג שריון) שלמעשה מהווה את ההגנה הבסיסית שלנו כנגד התקפות פנים אל מול פנים (קפא"פ) ומצביעה על איכות ועובי השריון שלנו וכמה קשה יהיה לכלי נשק לחדור דרכו.

כאשר אנו מרכיבים את ההגנות שלנו מטרתנו היא להגיע ל"ערך" של ההגנה. הערך הוא זה שלמעשה מהווה חישוב וסיכום של כל הדברים הבאים שאכתוב כאן, והוא זה שאנו מתייחסים אליו בסיכומו של יום. ערך ההגנות מורכב מ:"10+חצי דרגה", "מתאם", "מקצוע", "כישרון" ו- "תוספים".

10+חצי דרגה – כל דמות מתחילה עם הגנות של 10, ומכאן ה-10 הבסיסי. כל שתי דרגות כל הערכים שלנו משתפרים ב-1 ולפיכך ה- "+חצי דרגה" כלומר אם אני בדרגה 2 – חצי דרגה שלי היא "1" ולפיכך אני אשפר ההגנות ב-1. אם עליתי לדרגה שלישית, הרי שחצי דרגה שלי היא 1.5, ומכיוון שלעולם אנו מעגלים כלפי מטה, הרי שחצי דרגה הינה עדיין 1. כרגע אנו בדרגה 1, וחצי דרגה הינה 0.5, עם עיגול למטה – 0 ולפיכך במשבצת זו נכתוב לעת עתה – 10.

מתאם – זוכרים שכשבנינו את ערכי התכונות שלנו הוצאנו מתוכם מתאמים? אז הינה לנו השימוש הראשון במתאמים – הם משפרים לנו את ההגנות. כפי שתראו בדף הדמות ישנם 3 חיצים שחורים המחברים בין טבלת התכונות לטבלת ההגנות. החיצים הללו מראים לכם איזו תכונה משפיעה על איזו הגנה. לפיכך: הכוח והחוסן משפיעים על הגנת הקשיחות, הזריזות והתבונה על הגנת התגובה, והחוכמה והכריזמה על הגנת הרצון. לפיכך יש לחבר בין המתאמים הרלוונטיים ולהציב את התוצאה תחת הכותרת "מתאם". לדוגמא: לדם הדרקון אביר הקודש שלי יש מתאמים של 1+ בכוח ובחוסן, 1- בתבונה, 2+ בחוכמה, ו-4+ בכריזמה. לפיכך אני מחבר את המתאמים של הכוח והחוסן יחדיו ל-2, את הזריזות והתבונה ל-1-, ואת החוכמה והכריזמה ל-6. ואת הערכים הללו מציב בטבלה.

מקצוע – לכל מקצוע יש מתאמים שונים המתאימים לאופי המקצוע. יש לבדוק את המתאמים בדפי המקצועות המופיעים בספר השחקן תחת הכותרת: תוסף להגנה, ולהוסיפם בטבלה.

כישרונות – נכון לעכשיו אנו לא נתייחס לערך זה, בעתיד נכתוב גם עליו. השאירו אותו ריק.

תוספים – כאן מדובר על תוספים שונים שמגיעים מתוספי גזע, מיומנויות שונות וחפצים קסומים. כרגע השאירו אותו ריק.

לבסוף – חברו את כל הערכים הללו לאורכם, ואת התוצאה סכמו לתוך הערך ההגנתי הרלוונטי.

הגנת הדרג"ש – שימו לב שהגנה זו איננה מושפעת מדבר מלבד ה-10 +חצי דרגה. בכדי לשפר הגנה זו יש ללבוש שריון הולם. בגדול – השריון המתאים הוא תוצר של המקצוע. לוחמים חסונים יעדיפו להסתובב עם שריון לוחות שיעניק להם 8+ להגנה זו, אבירי קודש, כוהנים ומצביאים יעדיפו שריון שרשראות, שהוא כבד, אבל עדיין מאפשר תנועתיות מעט זריזה יותר ויקבלו 7+ לדרג"ש. דמויות כגון נוכל וסייר, אשר חיים על זריזותם יעדיפו את שריון הפרווה הקל יותר שכבר מאפשר תנועה מהירה יותר ועדיין נותן הגנה לא רע של 3+ לדרג"ש. ולבסוף – האשפים והמכשפים שזקוקים למינימום משקל על כתפיהם הרפות יעדיפו שריונות עור שיוסיפו להם רק 2+ לדרג"ש.

ניתן תמיד להוסיף ציוד על בסיס פרק 7 בספר השחקן, עמ' 206.

נק"פ וריפוי
החלק הבא הוא בקביעות הנק"פ (נקודות הפגיעה ) ופרצי הריפוי שלנו. להבנה עמוקה יותר שלהמושגים: "נק"פ" ו-"פרצי ריפוי" כדאי להוריד ולקרוא את "חוקים בסיסים למהדורה רביעית" מתוך האתר.

נק"פ – ערך הנק"פ ההתחלתי מבוסס על 2 דברים – המקצוע וערך החוסן שלך. בגדול: לוחמים ואבירי קודש מקבלים נק"פ של 15+ ערך החוסן שלהם בדרגה הראשונה. אשפים מקבלים 10 +ערך החוסן וכל השאר – 12+ ערך החוסן שלהם.

את הערך הזה אתם רושמים תחת הכותרת "נק"פ מירבי" בדף הדמות. תחת ערך "מדמם" אתם רושמים את ערכם של מחצית מהנק"פ ההתחלתי שלכם (לא לשכוח – מעגלים למטה!). בכל פעם שאתם נפגעים אתם מורידים את ערך הפגיעה מהערך המרבי ורושמים את הנק"פ הנותר תחת הכותרת "נוכחי". כאשר אתם מתרפאים אתם משאירים את הנק"פ הנוכחי מחוק, מה שמעיד על כך שאתם כרגע עם נק"פ מרבי.

פרצי ריפוי -  גם כאן, הטבלה מחולקת ל-3: "ערך פרץ", "כמות ליום" ו-"נוצלו".
"ערך פרץ" – בתוך המשבצת הזאת עליכם לרשום כמה נקודות פגיעה פרץ ריפוי אחד שלכם אכן מרפא. בכדי לחשב זאת יש לחלק את ה"נק"פ המרבי" שלכם לארבע, לעגל את התוצאה למטה, ולרשום את הסכום תחת משבצת זו. בכל פעם שאתם משתמשים בפרץ ריפוי, זה סכום הנק"פ אותו תוכלו לרפות.

"כמות ליום" – תחת משבצת זו אתם רושמים כמה פעמים ביום אתם יכולים להשתמש בפרצי ריפוי עד אשר תאלצו לנוח ולחדש אותם. גם כאן, כמו ב"נק"פ מירבי" אנו תלויים במקצוע שלנו + תוסף החוסן. בגדול – לוחמים ואבירי קודש מקבלים 10+ מתאם חוסן בכמות, אשפים 5 + מתאם חוסן וכל השאר – 7+ מתאם חוסן.

"נוצלו" – תחת משבצת זו אתה רושם בכמה פרצי ריפוי השתמשת היום. כאשר אתה נח, אתה מחזיר לעצמך את היכולת להשתמש בהם מחדש ואז מחק את המספר מהמשבצת, לראייה לכך.

תוספי התקפה
במבוכים ודרקונים יש לנו 3 סוגי התקפות: התקפה כנגד אויב מקרוב בעזרת כלי נשק, התקפה כנגד אויב מרחוק בעזרת כלי נשק (קשת, סכין הטלה, כידון) או לחש והתקפת אזור על כמה אויבים במקביל בעזרת לחש.

חלק זה תקף אך ורק כאשר אני תוקף בעזרת נשק ולא בעזרת לחשים. לפיכך לא נתייחס בו כלל להתקפות אזור, אלא רק להתקפות קפא"פ וטווח של נשק.

למעשה תוסף ההתקפה קובע בונוס שמשפר את סיכויי הפגיעה באויב. לדוגמא: אם לאויב יש הגנה של 15 ותוסף ההתקפה שלי הוא 0, הרי שאצטרך 15 ומעלה בגלגול קוביית ה-20 לפגיעה (להרחבה יש לפנות ל"חוקים בסיסים למהדורה הרביעית" שנמצא באתר). אבל, אם יש לי תוסף התקפה שערכו הוא 10, הרי שאצטרך לגלג רק 5 בשביל לפגוע.

טבלאות "תוספי ההתקפה" בנויות בצורה זהה למעט שינוי אחד – בקרב פנים אל מול פנים מתאם הכוח הוא זה אשר מתווסף  לי לגלגול ההתקפה ואילו בהתקפת טווח רחוק הזריזות היא זו אשר מתווספת לי לגלגול זה..

את הערך יש לחשב כך: תחת הכותרת "חצי דרגה" יש לכתוב את דרגתי המחולקת ל-2 (דרגה 8, יכתוב 4, דרגה 9 – יכתוב ארבע גם כן, דרגה ראשונה – יכתוב 0).
תחת ערך "כוח" או "זריזות" יש לכתוב את המתאם כפי שכתוב לנו בטבלת התכונות.
לבסוף – תחת סעיף "תוספים", כרגע לא נכתוב כלום. התוספים הם מיומנויות שונות שאנו רוכשים מתוקף המקצוע שלנו, הגזע והניסיון.
יש לחבר את כל שלושת הערכים במשבצות ולהגיע ל"ערך" הסופי.

כוחות
חלק זה הינו מורכב ויקבל נספח שלם משלו עם הזמן. בכדי לעשות אותו בצורה המגוונת והטובה ביותר חובה לקרוא את הנספח "חוקים בסיסים למהדורה הרביעית" ובו מוסבר בפרוטרוט כיצד עלינו לקרוא "כוח" מהספר. בנוסף – ספר השחקן הוא קריטי בבחירת הכוחות. למי שאין אותו, יכול להעתיק כוחות מתוך דפי הדמות השונים שבאתר.

בשלב הראשון אנחנו צריכים לדעת כמה ואילו כוחות יש לנו בדרגה ראשונה. בגדול – כל דמות בוחרת 2 כוחות לפי רצון, כוח התקלות אחד, וכוח יומי אחד (להבדלים ביניהם – ראו ב"חוקים"). אבל זה לא הכל – לכל מקצוע ולכל גזע ישנם כוחות שונים ייחודים לו שצריך לאתר בדפי הגזע והמקצוע הרלוונטיים בספר (לדוגמא: קריאת תיגר קדושה של אביר קודש, דיוק אלפי של אלפים, צעד פיה של אלדרין ומטרת הצייד של סייר ועוד...). יש לזכור – בני אדם מקבלים עוד כוח אחד לפי רצון!

כיצד לקרוא ולכתוב כוח? בכדי לא להסתבך עם העתקת יתר, יש לזכור את הכללים הבאים: תחילה יש לרשום, בהדגשה, את שם הכוח. אח"כ, אם מדובר ב"כוח תכלית בלבד" (מדרגה 2 ומעלה) יש לכתוב את סוג הכוח (רצון, התקלות, יומי). בשלב הבא יש לכתוב את סוג הפעולה שמהווה כוח זה (רגילה, תנועה, משנית, חופשית או הפרעה מידית – פרטים עליהם ב"חוקים"). לאחר מכן כתוב האם הוא קפא"פ טווח (ואם כן כמה משבצות טווח) או איזור (פיצוץ או פרץ? קרוב או רחוק? – הרחבה ב"חוקים"). בשלב הבא יש לחשב את התוסף לגלגול הפגיעה וכנגד איזו הגנה אנו תוקפים.

כיצד מחשבים זאת? שימו לב שבכל כוח ישנה שורה בה נכתב: התקפה: תכונה  נגד הגנה. מכאן עלייך לחשב את ערך ההתקפה של התכונה שלך לפי המתאם של התוכנה הרשומה (אצלך בטבלת התכונות) + חצי דרגה, כנגד ההגנה הכתובה. לדוגמא: "התקפה מחלישה" של אביר קודש – כריזמה נגד דרג"ש. אביר הקודש שלי עם מתאם כריזמה של 4+ דרגתו היא אחת ולכן מחצית דאגתו היא אפס. חיבור של השניים מביא אותי לכך שתוסף ההתקפה שלי הוא 4. אני אכתוב בדף – 4+ נגד דרג"ש.

לאחר שחישבנו את תוסף ההתקפה עלינו לחשב את הנזק למקרה של פגיעה. כאן ישנן שתי אפשרויות – במקרה בו תקפנו עם כלי נשק, אנחנו צריכים לדעת כמה נזק עושה כלי הנשק ולחבר אותו למתאם שלנו, שהכוח מפנה אותנו אליו. במקרה בו תקפנו עם לחש, אזי הכוח יכתוב לנו מהו סך הנזק שנצטרך להוריד + חיבור המתאם הרלוונטי.

לדוגמא: לוחם דם דרקון עם נשק דו ידני (חרב אדירה) פגע בגובלין. ללוחם יש כוח 18 ולפיכך מתאם הכוח שלו הוא 4. אנו נחפש את הכלי הנשק "חרב דו ידנית" בספר השחקן (או שנרשום אותו תחת הכותרת "התקפות בסיסיות" בדף הדמות שלנו) ומוסיף עוד 4 לעוצמת הנזק. חרב שכזו מבצעת 1ק10 נזק (ק – קובייה. נ – נשק) מכאן שנגלגל את פאון ה-10 ונוסיף לו 4 והרי לנו סכום הנזק.

שימו לב! – לכול התקפה יש "תכונה" שמתאימה לה. לפני שאתם בוחרים את הכוח שימו לב שלדמות שלכם יש ערך גבוה מספיק בתכונה הרלוונטית. אחרת, הנזק שלכם וסיכויי הפגיעה ייקטנו לאין שעור.

וזהו – יש לכם דף דמות בסיסי!
אז מה לעשות עם שאר הטבלאות בדף ועם צדו השני?

אם הזמן, אנו נפרסם באתר הרחבות לבניית הדמות. בהרחבות האלו תמצאו דגשים המציגים את נושא ה"מיומנויות", "הכישרונות" והטקסים.
לגבי ציוד, מידע חשוב וכו' – הוסיפו כאוות נפשכם!
תבלו!

אתר החוגים והפנאי המוביל בישראל נבנה על ידי "חוג" אתר החוגים